صنایع چوب اصفهان

سلام خدمت دوستان عزیز درنظر دارم شمارا بارشته صنایع چوب وکاغذ اشنا نمایم

صنایع چوب اصفهان

سلام خدمت دوستان عزیز درنظر دارم شمارا بارشته صنایع چوب وکاغذ اشنا نمایم

رنگها مورد مصرف در صنایع چوب(شرکت نوین چوب)

رنگها مورد مصرف در صنایع چوب(شرکت نوین چوب)

انواع رنگ چوب سلولزی، رنگ پلی اورتان، رنگ چوب اسید کتولایز، رنگ پلی استر و رنگ چوب UVدر دسته-بندی رایج، رنگ های مورد استفاده در صنعت چوب هستند که توسط شرکت نوین چوب عرضه می گردد.
شرکت نوین چوب معتقد است که رنگ، نیمی از جلوه یک محصول چوبی می باشد و در این راستا به عرضه انواع رنگ چوب سلولزی، رنگ پلی اورتان، رنگ چوب اسید کتولایز، رنگ پلی استر و رنگ چوب UV، اقدام نموده است که خود به دو دسته رنگ های پوششی (Pigmented) و رنگ های شفاف (Transparent) تقسیم می-گردند.
بدین صورت که اگر پس از عملیات رنگ کاری، نقش، موج و گره چوب یا روکش پدیدار نباشد و لایه رنگ روی سطح کار را پوشش دهد، رنگ از نوع پوششی است ولی اگر پس از رنگ کاری، علاوه بر مشخص بودن نقش، موج و گره چوب، این نقوش زیباتر، واضح تر و چشم نوازتر به نظر برسد، رنگ به کار رفته از نوع شفاف است. البته نکته بسیار مهم در مورد رنگ ها نوع حلال و اجزا تشکیل دهنده رنگ چوب است که در ذیل به دسته بندی کلی آنها اشاره می گردد:رنگ چوب سلولزی (NC) لاک نیتروسلولز عموما برای سطوح عمودی استفاده می شود و با توجه به تک جزئی بودن و زمان کوتاه خشک شدن (حداکثر 30 دقیقه)، کاربرد راحت تری دارد.

 

  • رنگ چوب پلی اورتان (PU)

رنگی دو جزئی، حاوی حلال زیاد و به دو صورت مات و براق موجود است. به دلیل کیفیت بسیار بالا، جز پر مصرف ترین رنگ ها در صنعت چوب می باشد. با توجه به اینکه از لحاظ فیزیکی و شیمیایی رنگ پلی اورتان مقاوم تر از رنگ های سلولزی است، مدت زمان خشک شدن آن نیز در حدود 3 الی 4 ساعت است.

 

  • رنگ چوب اسید کتولایز (AC)

امروزه به دلیل مشکلات زیست محیطی ناشی از فرمالین زیاد موجود در آن، کمتر از سایر رنگ ها استفاده می شود.

رنگ چوب پلی استر:

رنگی دو جزئی، با کیفیت عالی است ولی به دلیل بوی تند آن فقط برای کارهای آنتیک مثل داشبوردهای براق چوبی در صنعت خودروسازی استفاده می شود.

رنگ چوب UV:

رنگ های سه جزئی با کیفیت بسیار بالا هستند. به صورت لایه نازکی روی قطعه کار می نشینند و با توجه به میزان حلال کم و تکنولوژی ویژه خشک کردن (استفاده از لامپ های UV) در کمتر از 10 دقیقه خشک می شوند.

  •  Water based رنگ چوب 

رنگ هایی یک جزئی هستند. حلال این رنگ ها آب است ولی با کاربرد مواد افزودنی، آنها را در مقابل آبشویی مقاوم می سازند. از لحاظ زیست محیطی جز کم ضررترین رنگ ها بوده و به همین جهت امروزه در کشورهای پیشرفته جهت مبلمان منزل و بخصوص سرویس خواب کودکان کاربرد فراوانی دارد. شرکت برین رخ با توجه به نیاز بازار در مورد بکارگیری رنگ های متنوع در محصولات تولیدی مختلف، شروع به معرفی و واردات رنگهای چوب رنگ اورتان، پلی استر و .... نموده است

سایت شرکت نوین چوب

نگاهی به هنر گره چینی

نگاهی به هنر گره چینی

گره چینی
گره‌چینی چوب از هنر‌های ظریفی است که از اوایل دوره اسلامی ‌در ایران رایج بوده است. برخی پژوهشگران احتمال داده‌اند استفاده از این هنر از دوران...
 
بخشی که امروز از آنها به عنوان هنرهای سنتی یاد می‌کنیم رشته‌هایی هستند که در دایره لغات صنایع‌دستی از آنها با عنوان رشته‌های در حال منسوخ و یا منسوخ شده یاد می‌شود.
رشته‌هایی که روزگاری به دلیل داشتن کاربرد از جایگاه ویژه‌ای در زندگی مردم برخوردار بوده و امروزه به سبب ورود تولیداتی که از تنوع و کاربری مناسب‌تری برخوردارند جایگاه خود را از دست داده‌اند.
صنایع‌دستی در معماری ایران تنها نقش مزین‌کننده فضا را ندارد بلکه هرکدام در جایگاه خود کاربرد‌های گوناگونی دارد و از جمله این رشته‌ها گره‌چینی است.
 
تاریخچه
گره‌چینی چوب از هنر‌های ظریفی است که از اوایل دوره اسلامی ‌در ایران رایج بوده است. برخی پژوهشگران احتمال داده‌اند استفاده از این هنر از دوران خلفا عباسی آغاز شده و در قرن 6 تا 8 هجری قمری در مصر و سوریه متداول شده و از همان زمان به ایران رسیده است.
بر اساس شواهد و آثار موجود پیشینه هنر گره‌چینی در معماری ایران به دوره سلجوقی و صفوی باز می‌گردد و خاستگاه آن نیز شهر اصفهان بوده است. از این سبک کار به طور معمول در ساخت درهای اماکن متبرکه، مقابر، منابر و از مشبک در پنجرهای منازل و کاخ‌ها و نرده‌ها استفاده می‌شده است. از دوران صفوی به بعد تعبیه شیشه‌های رنگی در چوب‌های مشبک رایج شده و در اصطلاح به "ارسی" مشهور شد. هنرهای چوبی پس از صفویه به خصوص در دوران قاجار نه تنها تکامل فنی نداشت بلکه با افت فنی نیز روبرو شد. البته هنر ارسی‌سازی در این دوره به اوج خود رسید.
به طور کلی از چوب و فرآورده‌های آن در بناهای صد سال اخیر به عنوان مصالحی موثر در ستون‌های چوبی، پوشش‌ سقف‌های دوجداره خارجی و توفال‌سازی، در ساختن پنجره‌های ارسی و پنجره‌های ظریف با کارهای هنری مختلف گره سازی، قواره‌بری و غیره استفاده شده است.
 
تعریف گره چینی
گره چینی به هنری ایجاد شده با قطعات برش خورده چوب و شیشه‌های رنگی در اشکال مختلف و متعدد الاجرا و وحدت‌گرای هندسی که به طور هماهنگ در یک کادر مشخص و تکرار شونده در کنار هم قرار گرفته باشند گفته می‌شود. در واقع هندسه نقوش و گره‌کشی جزء جدانشدنی این هنر به حساب می‌آید.
در اصطلاح هنری گره‌چینی عبارت است از مجموعه‌ای از شکل‌های هندسی که با نظم و ترتیب و پیچ و شکل‌های هماهنگ و قرینه در کنار هم چیده شده‌اند. در تعریف دیگر، گره‌چینی عبارت است از یک ترکیب هماهنگ از شکل‌های هندسی به هم پیچیده، موزون و جذاب که با استفاده از خط‌‌های راست شکل گرفته است.
 
اجزا گره
آلت: واحد کار در گره، آلت نامیده می‌شود. آلت در لغت به معنی ابزار، افزار واسطه ای میان فاعل و مفعول برای رسیدن به اثر است. ودر واقع همان خط مرزی اطراف لقاط می‌باشد خط‌های مرزی در گره‌های گوناگون متفاوت هستند.
لقط: در گره لقط به شکلهای گره گفته می‌شود، که از خط‌های مستقیم و بر اساس قاعده‌ای منظم به شکل‌های هندسی در آمده و در یک قاب یا زمینه محدود شده است. لقاط می‌توانند ساخته شده از چوب و یا شیشه و یا هر جنس دیگری باشند.
 
فرآیند تولید
روش تولید گره‌چینی به این صورت است که ابتدا طراحی و ترسیم گره مورد نظر براساس اندازه کار انجام می‌شود. سپس از روی قسمت‌های مورد نیاز گره رسم شده، الگو یا قالب برداشته می‌شود و چهارچوب یا کارگاه در اندازه مورد نظر ساخته می‌شود.
گره‌ها اتصالات کوچکی از چوب هستند که به صورت زبانه‌ای به یکدیگر قفل می‌شوند و نقش‌های زیبایی را بوجود می‌آورند که هر چه ظریفتر باشند، از نظر هنری ارزش بیشتری دارند. برای ایجاد نقش گره، چوب‌ها به ضخامت بند رسم شده بریده و در عین حال چوب‌های واگیره (قطعاتی که در کار تکرار می‌شود )از قالب‌های آماده شده تهیه می‌شود. سپس به وسیله اره پشت‌بند‌دار، زاویه‌های اتصالات روی چوب را برش می‌زنند و با رنده ابزار، روی آلت‌ها ابزار می‌زنند. سپس دو سر هر یک از آلت‌ها فاق و زبانه (یا هر نوع اتصال دیگر که مورد نظر استاد کار باشد) می‌زنند و در آخر، کار چیدن گره و درگیر کردن اتصال‌های ساخته شده و شیشه‌های رنگی برش خورده کار به پایان می‌رسد.
 
ابزارآلات و مواد اولیه
ابزار آلاتی که برای ساختن گره استفاده می‌شود همان ابزاری است که دریک کارگاه دوردگری وجود دارد، مانند انواع اره (اره فلکی، اره دوربری، اره رادیکال، اره چکشی، اره برقی، اره فارسی‌بر و انواع اره‌های دستی)، رنده (رنده کف‌بر، گنده‌گیر، رنده ابزار، رنده خشتی، رنده دوراهی و رنده دست)، گیره (انواع گیره‌دستی و گیره روی میز) خط‌کش (خط کش تیزه‌دار،کولیس، گونیا90درجه، گونیا فارسی، گونیا بازشو)، سمباده (ماشین سمباده‌زنی، نواری، دیسکی، لرزشی و سنگ چرخ)، انواع دریل، سوهان، چکش، مته، فرز و میز کار و... .
بهترین ماده اولیه ساخت گره‌چینی که مورد توافق استادکاران چوب است درخت چنار است که خوشبختانه این درخت، درخت بومی ‌ایران است زیرا بافتی منسجم داشته و از مقاومت بالایی برخوردار است. البته از چوب نارنج، گلابی، گردو، عناب و از چوب درخت‌های جنگلی ایران از نوع آزاد و راش نیز برای ساخت گره‌چینی استفاده می‌شود.
 
نمونه‌های تاریخی
از بهترین نمونه‌های گره‌چینی در ایران می‌توان عمارت چهل‌ستون، هشت‌بهشت و خانه‌های تاریخی خانه اعلم، شیخ‌الاسلام، سوکیاس در اصفهان و تعدادی از خانه‌های تاریخی کاشان همچون خانه طباطبائی‌ها، خانه عباسیان، خانه بروجردی‌ها و تعدادی دیگر از این انواع خانه‌ها در یزد و شهر‌های قدیمی ‌را نام برد.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
منبع: chtn.ir
 

نرم افزار آموزشی فن آوری ساخت تخته خرده چوب

به نام خدا
ویژگی های نرم افزار:

این نرم افزار در 35 صفحه طراحی شده است.و کاربر با کلیک بر روی آیکون جانبی تصاویر می تواند فیلم ها ی تهیه شده در آن را مشاهده نماید و کاربر تنها با کلیک بر روی صفحه می تواند به سادگی از مطالب آن استفاده کند.این نرم افزار جهت آشنایی با مراحل ساخت و تولید تتخته خرده چوب و ماشین آلات و کارخانجات سازنده تخته های چند سازه با هدف ارتقای سطح علمی دانشجویان و دانش پزوهان تهیه گردیده است.سیستم مورد نیاز جهت اجرا:
سیستم عامل مورد استفاده ویندوز در تمام نسخه های موجود در بازار است . حداقل حافظه موقت RAMمورد نیاز یک گیگا بایت می باشد-گرافیک مورد نیاز : 500 مگابایت
ارتقای نرم افزار:
جهت ارتقای نرم افزار فایل زیر را پس از دانلود به آدرس و مسیر نصب کپی نمایید:

 

نرم افزار آموزشی فن آوری تولید تخته خرده چوب

گروه صنایع چوب دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران

تهیه کنندگان:

 

نرم افزار آموزشی فن آوری تولید تخته خرده چوب

مقاومــــــت چســــــبندگی و ثبــــــات ابــــعـادی LVL ساخــــ

هوالحق

Bonding strength and dimentional stabilityof laminated veneer

lumbers manufactured byusing different adhesives

after the steam test

Burhanettin Uysal

مقاومــــــت چســــــبندگی و ثبــــــات ابــــعـادی LVL ساخـــــته شــــده با چســـب های مختــــلف بعد از تســت بخــاردهی


به اهتمام :

سرکار خانم: فرهنگی

چکیده

مصرف مواد کمپوزیتی ساخته شده از چوب با چسب های مختلف در ساختمان سازی و مبلمان سازی به طور چشم گیری قابل ملاحظه می باشد.با این حال اطلاعات بسیار کمی در ارتباط با ثبات ابعادی و مقاومت برشی تیر های لایه ای (LVL) بعد از تست بخارزنی ، وجود دارد. در این مقاله ، LVL ها از لایه های گونه کاج جنگلی(Pinus sylvestris)و نراد(Abies nordmanniana) با چسب های PF,PVAc ,D-VTKA  و UF ساخته شدند . ثبات ابعادیLVL ها بعد از بخارزنی 2،6،12،24،48،96 ساعته مطابق استاندارد 3639 ترکیه(TS) اندازه گیری شدند سپس آزمایشات مقاومت برشی بر اساس BSEN205 انجام شد. طبق نتایج بدست آمده ، بیشترین دانسیته مربوط به LVL هر دو گونه با چسب UF بود. بالاترین جذب آب  75.53%برای LVL گونه نراد با چسب PF ، بیشترین همکشیدگی شعاعی 9.74% مربوط به LVLگونه کاج با چسب PF ، بیشترین همکشیدگی مماسی 4.1%مربوط به LVL کاجی با چسب VTKA و بیشترین همکشیدگی طولی 0.44% مربوط به LVL کاج با چسب PF ، بعد از 96 ساعت بخارزنی تعیین شد . بیشترین مقاومت برشی در نمونه های شاهد کاج با چسب VTKA(N/mm2 5.36 ) و کمترین مقاومت برشی در LVL گونه نراد دریای سیاه با چسب PVAc  (N/mm2 4.48 ) بدست آمد.

دوستان اگر نیازی به متن کامل (انگلیسی و ترجمه) این مقاله داشتید لطفا با 09131040231 تماس بگیرید