صنایع چوب اصفهان

سلام خدمت دوستان عزیز درنظر دارم شمارا بارشته صنایع چوب وکاغذ اشنا نمایم

صنایع چوب اصفهان

سلام خدمت دوستان عزیز درنظر دارم شمارا بارشته صنایع چوب وکاغذ اشنا نمایم

انواع منبت کاری

انواع منبت کاری

نوشته شده توسط Administrator در .

انواع منبت کاری از نظر ابعاد و اندازه کار و روش کنده کاری

انواع منبت کاری از نظر ابعاد و اندازه کار

منبت کاری می تواند به صورت یک تکه یا چند تکه انجام شود. هرگاه منبت کاری بر روی چوب بزرگ یک تکه انجام شود، منبت یک تکه و هرگاه منبت کاری بر روی تکه های کوچکی انجام شود، منبت چند تکه خواهد بود. به عنوان مثال بدنه چوبی یک مبل استیل با منبت کاری قسمت های مختلف مانند پایه ها، دسته و تاج به صورت یک تکه و اتصال آنها با یکدیگر ساخته می شود.

منبت کاری یک تکه و چند تکه در تاج یک بوفه



انواع منبت کاری از نظر روش کنده کاری:

به طور کلی، کنده کاری بر روی چوب به دو صورت انجام می گردد که عبارتند از حکاکی و برجسته نمایی.

کنده کاری به روش حکاکی، با گود کردن طرح در داخل چوب به طوری که نقش آن پایین تر از سطح زمینه قرار گیرد انجام می گیرد. در حالی که در برجسته نمایی، طرح مورد نظر به صورت برجسته بر روی چوب کنده کاری می گردد. روش برجسته نمایی بر حسب حجم کنده کاری، به 4 نوع مختلف تقسیم می شود که عبارتند از:

- منبت سطحی یا (Low Relief) که در آن نقش برجسته از سطح زمینه کار بیرون نیامده و با حاشیه کنار کادر هم سطح است.

- منبت نیمه عمیق (Bas Relief) برجسته که در آن نقش برجسته از سطح زمینه کار بالاتر می آید

- منبت عمیق (Deep Relief) که در آن برجستگیها زیاد شده و رویه کار کاملا بیرون می زند.

- پیکره (Sculpture) که در آن تمامی نقش برجسته از سطح کار بیرون آمده و در واقع کار زمینه ندارد.

سبک های منبت کاری (طرح ها و سبک های منبت کاری)

سبک های منبت کاری (طرح ها و سبک های منبت کاری)

نوشته شده توسط Administrator در .

سبک های منبت کاری (طرح ها و سبک های منبت کاری)

- منبت کاری سنتی ایرانی

این سبک از منبت کاری به علت قدمت زیاد در ایران، به نام منبت کاری سنتی ایرانی شناخته شده است. در این شیوه، عمق زمینه کم و در حدود 1 تا 3 میلی متر است که به ندرت تا 5 میلی متر نیز ممکن است برسد. روش کنده کاری در منبت کاری سنتی ایرانی به صورت نیمه عمیق (بارولیف) یا عمیق (اورلیف) است. قسمت های برجسته اختلاف سطح و بلندی کمی نسبت به هم دارند و حتی شیب ها و انحناهای سطحی نیز ملایم هستند.
شکل روسازی در این روش بستگی به منبت کار دارد و به همین دلیل در آثار هنرمندان سنتی کمی متفاوت است. اگر چه در این شیوه انحناهای سطح ملایم وشباهت کمتری به جزئیات طبیعت دارد، ولی در عوض سعی می شود در آن شیارها و بافتهای تزئینی زیادی بوجود آید تا طرح منبت پر کار تر جلوه کند.
نقوشی که عمدتا در این سبک اجرا می شود، بیشتر شامل نقوش سنتی ایران نظیر نقوش هندسی، ختایی، اسلیمی، مینیاتور، خوشنویسی و به ندرت اژدها، سیمرغ و شکارگاه است.

در اجرای طرح های منبت کاری سنتی ایرانی، از ابزار ظریفی به نام «چاقو منبت » استفاده می شود و اغلب از چوب درختانی چون گلابی، شمشاد، نارنج، فوفل، گردو، عناب و چنار استفاده می شود.

- منبت کاری فرنگی
این سبک منبت کاری در زمان قاجار از اروپا به ایران وارد شد. در حال حاضر بیشتر منبت کاران به ویژه مبل سازها با این سبک کار می کنند. البته برخی نیز این شیوه را با روش سنتی به طور همزمان به کار می برند. این شیوه اجرای حجم، معمولا از نوع نیمه عمیق (بارولیف) یا عمیق (اورلیف) است و عمق زمینه نیز زیاد و به چند سانتیمتر می رسد.
به خاطر ارتفاع زیاد کنده کاری در این نوع منبت کاری، می توان قسمتهای مختلف برجسته را با اختلاف سطح و ارتفاع زیاد ایجاد کرد. در این شیوه اگرچه معمولا اجزا منبت کاری درشت هستند ولی انحناهای سطحی با شدت زیاد اجرا می گردند و تا حد زیادی به طبیعت شباهت دارند.
نقوش مورد استفاده در این شیوه عمدتا نقوش انتزاعی خاص به نام برگ فرنگ و پیچک فرنگی است که شباهت زیادی به برگ کاهو و کلم دارد. این نوع منبت به وسیله انواع مغار انجام می شود. بهترین چوبها برای استفاده در این سبک منبت کاری گردو، راش، چنار و گاهی توسکاست.

 

- منبت کاری قالب سازی
منظور از قالب همان مهر یا قالب چاپ قلمکار است که ساخت آن در ایران سابقه طولانی دارد. برای ساخت این مهر، کافی است آن را به نحوی کنده کاری نمایند که تمام قسمتهای برجسته همسطح باشند تا به هنگام چاپ پارچه همه نقش مهر به صورت یکجا به روی رنگ و پارچه انتقال یابد. بنابراین، سبک حجمی «نیم برجسته» است و اصلا نیازی به روسازی ندارد.
قالب قلمکار معمولا با چوب گلابی ساخته می شود و کنده کاری در مقطع عرضی چوب به وسیله ابزارهایی شبیه به چاقو منبت انجام می گیرد. نقوش بکار رفته عمدتا سنتی وگاهی پرکار و گاهی دارای اجزای درشت است.

- منبت قلم زنی
منبت بسیار ریز و ظریفی است که به وسیله ابزارهای باریک و در حد سوزن به روی چوبهای خیلی فشرده انجام می شود.


- منبت معرق

نوعی منبت الحاقی به روی زیر ساخت است. برای اجرای این روش ابتدا بر اساس طرح، قطعاتی از چوب های مختلف دوربری و سپس جدا گانه منبت کاری می شوند و نهایتا طبق طرح در کنار هم به روی زیر ساخت چسبانیده می شوند.


- منبت مشبک
این نوع منبت با شبکه بری همراه است. معمولا برای اجرای این شیوه، ابتدا طرح رابه روی زیر ساخت منتقل می نمایند. سپس برخی یا همه زمینه ها را بریده خارج می نمایند تا کار مشبک شود انگاه به روی قسمتهای برجسته (متن) شروع به کنده کاری می نمایند. بدیهی است در این شیوه اگر نوع انحناهای حجم برجسته با شکل قسمت مشبک هماهنگ باشد، طرح از زیبایی بیشتر برخودار خواهد بود.


- منبت تیشه ای
نوعی منبت درشت است که اجزای کم کار و "زیر و رو اندازی" و "رو سازی" خفیف دارد. این منبت با تیشه نجاری و بدون پرداخت و ریزه کاری انجام می گیرد.


- منبت سایر مصالح تکمیلی
گاهی در ترکیب آثار چوبی، مصالحی مثل صدف و عاج نیز به کار می رود. در این مورد، برخی استادکاران این مصالح را کمی ضخیم تر در نظر گرفته و آنها را به وسیله سوهان تراش داده و منبت کاری می کنند.

چوب های مورد استفاده در منبت کاری

چوب های مورد استفاده در منبت کاری

نوشته شده توسط Administrator در .


چوب های متداول مورد استفاده در صنعت چوب که بعضا در منبت کاری هم استفاده می شوند عبارتند از:



توسکا :

رنگ این چوب در هنگام قطع درخت صورتی روشن بوده که پس از خشک شدن کم کم به رنگ نارنجی در می آید. چوبی است نسبتا نرم و خشک و در مقابل ضربه و فشار مقاوم است. این چوب در قایق سازی، جعبه سازی و منبت کاری مورد استفاده قرارمی گیرد.



راش :

این چوب به رنگ صورتی مایل به قهوه ای و دارای دوک های ظریف ولکه های قهوه ای رنگ پر مگس می باشد. از این چوب بیشتر برای کارهای درشت مثل تاج مبل استفاده می گردد.



گردو :

چوبی ریز بافت به رنگ خاکستری مایل به قهوه ای تا قهوه ای تیره و دارای نقوش زیبا ونسبتا بادوام است. این چوب نیمه سنگین و نیمه سخت بوده و در مقابل فشار و خمش و کشش مقاوم است. از این چوب بیشتر در کارهای هنری و تزئینی، تهیه روکش، خراطی، ساخت مبل، ساخت آلات موسیقی، قنداق تفنگ، مجسمه سازی، منبت کاری، خاتم سازی و معرق استفاده می شود. از خواص دیگر چوب گردو می توان به تنوع رنگ، مقاومت خوب چوب، بافت ریز و مقاوم، برخورداری از نقوش زیبا و همکشیدگی متوسط اشاره کرد. ضمن آنکه گردو خوش رنگ است و به خوبی رنگ و لاک را می پذیرد.



افرا :

افرا نیمه سنگین ونیمه سخت است و در ساخت اندام های مصنوعی، خراطی، ساخت مبلمان، ساختمان های چوبی، وسایل موسیقی ولوازم تزئینی مصرف می شود.



ملچ :

چوبی به رنگ قهوای مایل به قرمز است و گاهی اوقات رگه های سبز رنگی در آن دیده می شود.  چوبی درشت بافت، نیمه سخت و نیمه سنگین، نسبتا بادوام و در برابر ضربه و خمش مقاوم است. از این چوب بیشتر در ساختمانهای چوبی، ساخت مبلمان، روکش، قایق سازی، وسایل ورزشی، در و پنجره و تخته سه لائی استفاده می شود.



چنار

چوبی به رنگ سفید روشن تا قرمزمایل به قهوه ای است که لکه های قهوه ای صدفی دارد . چوبی است نیمه سخت و سنگین و با دوام که از آن برای ساخت درهای اماکن متبرکه، دسته ابزار، صندلی، غربال و صندوق استفاده می شود.



بلوط

چوبی به رنگ قهوه ای روشن تا تیره، درشت بافت و بادوام است. این چوب نسبتاً نیمه سخت و نیمه سنگین تا سنگین است و در برابر سایش مقاومت زیادی دارد و بهترین چوب برای پارکت، ساخت مبلمان، تهیه روکش، تراورس راه آهن و مدل سازی است.



تبریزی

این چوب به رنگ سفید تا کرم روشن است و اغلب لکه های سیاه رنگ و یا قهوه ای دارد. چوبی است نسبتاً نرم و سبک که دوام زیادی ندارد و کار با آن آسان است. برای کاغذ سازی، کبریت سازی، جعبه سازی و ساخت ادوات کشاورزی از آن استفاده می شود.



ممرز

چوبی ریز بافت به رنگ سفید تا سفید مایل به کرم و سخت و نیمه سنگین است . این چوب در مقابل ضربه و سایش مقاومت دارد و در کاغذ سازی، چوب سازی، واگن سازی، ساخت تخته فیبر، دسته ابزار و چوب های تونلی از آن استفاده می شود.



ساج (تیک(

چوبی است به رنگ قهوه ای طلایی تا قهوه ای پر رنگ با خطهای سیاه که بسیار سنگین و با دوام است. این چوب در صنعت کشتی سازی، صنایع ظریف به خصوص خاتم کاری، ساخت ابزار آزمایشگاهی، روکش گیری، قسمتهای بیرونی و داخلی ساختمان موارد مصرف فراوانی دارد.



چوب آبنوس

آبنوس درخت سیاه رنگی است یا چگالی نسبتاً بالا و بسیار خوش بو. تنه داخلی چوب به رنگهای مختلف زرد سفید تا قهوه ای و سیاه دیده می شود. این درخت شبیه به عناب است و میوه آن مانند انگور زرد است و برگ آن مانند برگ صنوبر و عریض‌تر از آن است . نوع هندی آن با خطوط سفید و نوع حبشی آن سیاه است. این چوب در مجاورت هوا تیره می‌شود. چوب آبنوس از گرانترین چوب‌های دنیا است. چوب این درخت را برای تزئین تاج وتخت پادشاهان وشفای بیماران بکاربرده اند. آبنوس به دلیل سختی و استحکام بالا در ساخت وسایلی نظیر انواع مبلمان، میز و صندلی ، پیانو مورد استفاده قرار می گیرد.



زبان گنجشگ (ون)

چوبی است دارای مقاومت و سختی مناسب و دارای قابلیت فرم پذیری مناسب. رنگ این چوب عموماً زرد ملایم است که برای ساخت قطعات چوبی مانند قاب و فرم تابلو ها، عصا، راکت تنیس استفاده می شود.



چوب شمشاد

چوب شمشاد به دلیل تراکم بالای آوند ها و لیفهای آن دارای چگالی بالا می باشد. از این چوب در کارهایی استفاده مانند خاتم کاری و منبت کاری استفاده میشود.



چوب لاله درختی

چوبی با بافتهای نزدیک و متراکم و به رنگ زرد که به دلیل کیفیت عالی در ساخت انواع مبلمان قیمتی، ظروف چوبی، جعبه ها، اسباب بازی و غیره به کار می رود.



توت سفید

رنگ چوب از بیرون سفید و از درون زرد طلایى است. این درخت در اصل در چین و آسیاى شرقى بوده است . اما در ایران و بسیارى از مناطق معتدلهٔ دنیا کاشته مى شود. در ایران در مناطق مرطوب جنگلى شمال و همچنین در مناطق استپى نیز کاشته مى شود.



گلابی

رنگ این چوب قرمز روشن (صورتی) با زمینه قهوه اى و بدون نقش و گاهى منقوش است. این درخت از آستارا تا گرگان می روید و در کردستان و لرستان نیز گونه هاى مختلف آن وجود دارد.

به طور کلی ویژگی های یک چوب مناسب برای منبت کاری عبارتند از:

*  رنگ چوب مناسب و زیبا باشد

*  چوب در عین نرم بودن از بافت ریز و محکمی برخوردار باشد.

*  گره های موجود در چوب تا حد امکان کم باشند.

*  مقاومت چوب در برابر سایش و کنده کاری بالا باشد.

تاثیرات روانی رنگ ها


الف_ مربوط است به دریافت احساس رنگ(فامداری) که از طیف مرئی ناشی نشده باشد این را احساس ذهنی مینامند. هرکاه فشار ملایم بر روی پلکهای بسته وارد آید، و یا انسان در یک اتاق تاریک از طریق پیشانی تحت تاثیر شوک الکتریکی قرار گیرد_ در هر دو مورد _ احساس رنگ، فامدار به وجود میاید احساس مزبور ناشی از اثر مریی خارج از چشم نیست، بلکه احساس ذهنی است. علت این پدیده، تحریک اعصاب شبکیه به وسیله فشار یا الکتریسیته است. اصولاً دیدن رنگ ذهنی مبتنی است بر دو پدیده که با هم قرابت دارند: یکی پس تصویر(after_ tmage) بنا بر این دیگری تباین((contrast بنا بر این تصویر عبارت است از احساس رنگ پس از رفع تاثیر یک محرک، به عبارت دیگر، احساس بصری است که بلافاصله پس از قطع تحریک عامل خارجی حاصل میشود. پس تصویر دو گونه است: مثبت و منفی
نوع مثبت پس تصویر آن است که رنگ احساس شده، همان رنگ محرک است. یعنی پس تصویر قرمز همان فام قرمزی است که چشم را تحریک کرده است. این پس تصویر پس از مدتی خیره شدن به یک محرک شدید(مثلاً نور یک پروژکتور) و پس از بستن چشمها اتفاق می افتد. پس تصویر منفی آن است که احساس شده، مکمل رنگ محرک است؛مثلاً پس تصویرقرمز؛سبز است.
پس تصویر منفی هنگامی رخ میدهد که بعد از خیره شدن به یک محرک شدید، چشمها به یک سطح سفید خالی و یا خاکستری معطوف شودند، علت پس تصویر مثبت را تداوم روند شیمیایی در شبکه پس از رفع اثر محرک، ذکر میکنند، در باره علت پس تصویر منفی، غالباً روند خستگی شبکیه را مطرح، می سازد

ب_ اثرات ذهنی رنگهای عینی. زمینه دیگر ملاحظه روانشناختی، به احساسهای معینی وربوط میشود که رنگهای عینی در بیننده ایجاد میکنند؛ به عبارت دیگر در اینجا رابطه رنگهای عینی با اثرات ذهنی شان مورد بحث است. مثلاً آشکاراست که برخی فامها، پیش آینده هستند و موجب میشوند که اشیا نزدیکتر به نظر آیند ؛ بر عکس، برخی فامها پس رونده هستند و موجب میشوند تا اشیا دورتر به نظر آیند. همچنین فامهای دارای طول موج بلندتر( مثل قرمز و نارنجی) گرمتر از فامهای طول موج کوتاهتر(مثل آبی و سبز) احساس میشوند. احساس گرمی و سردی، پیش آیندگی وپس روندگی در واقع اثرات ذهنی رنگهای عینی هستند که از جنبه روانشناسی رنگ_ نه از جنبه فیزیولوژیک رنگ_ مورد بحث قرار میگیرد.
 1_ رنگ زرد
زرد رنگی است به توان پرتو افکنی زیاد،که بیشتر پرتوهای در یافتی را باز تاب میکند. زرد رنگی است که ژرفا و عمق ندارد. برد آن نسبت به دیگر زیاد تر است. رنگ ترش است. رنگ زرد وقتی یکدست باشد، شادی آفرین و هنگامی که با تغییرات زمینه های رنگی همراه میشود ایجاد هیجان و ناراحتی و تا حدی اصظراب میکند.زرد رنگی بی خوابی، بیداری، هیجان، اظطراب و تلاطم فکری است . رنگ زرد رنگ جوانی، نشان روشنی و نور و نشان دانش و معرفت است.
2_رنگ آبی
 رنگی است آرام و درونگرا. بیننده را به سوی خود میکشد و درون آرامش خود، نرم می سازد و به خواب میبرد .آبی تیره گون، سکون مطلق و استراحت شبانه است.آبی رنگی است الاهی و آسمانی. رنگی است مطیع، سر به راه و سازشکار، آبی رنگ زمستان و سرمای آن است. طعم آبی، بی طعمی و کمی متمایل به شیرینی است.آبی با روان آدمی پیوند میخورد و تا اعماق و انتهای روح نفوذ میکند.آبی معنی ایمان است. سمبل جاوید است.
 3_ رنگ قرمز
رنگی گرم و دارای نیروهای برون گرا است. رنگ توان و فعالیت بسیار زیاد و رنگ مقوی قلب است.طعم آن شیرین است. قرمز رنگ حق و حقیقت، پیکار و بالاخره شهادت است. رنگ جوانی به ثمر رسیده 30_25 سالگی است. رنگی است که فرو رفتن و ماندن در آن میسوزاند و کناره گیری از آن گرما میدهد. رنگ عشق و تشکیل خانواده است. قرمز، سمبل حیات و زندگی ، عامل موثری در سازندگی و تشدید رویش گیاهان و بیان کننده هیجان و شورش است، نشانی تثبیت شده از مبارزه، انقلاب و شورش و ...
4_ رنگ سبز
 سبز معتدل و اعتدالش سرد است. در سبز توان آرامش وجود دارد و با ویژگیهای تاریک_روشن. تعغل، تفکر و آرامش خردمندانه است. رنگ صلح و صفا است. طعم رنگ سبز، نه شیرین است نه شور، نه ترش است نه بی مزه، نه تند است نه تلخ، طعم رنگ گوارا است و کمی مزه گس دارد و بالاخره رنگ سبز دنیای سبزیجات است که معمول عمل فتوسنتز گیاهان است.
5_ رنگ نارنجی
نارنجی رنگ جوانی است. رنگ شادابی است. رنگ جشن و سرور است . آمیخته با کمی سفید رنگ بلوغ زنانه و آمیخته با اندکی سیاه، بلوغ مردانه است .
6_ رنگ بنفش
رنگ بنفش نمایشگر بی خبری، بی اخیاری، ظلم و دشواری است و رنگی مرموز و برانگیزاننده احساسات. اگر در سطح وسیع به کار بریم حالت ترس را نشان میدهد به خصئص اگر بنفش متمایل به ارغوانی باشد. طعم بنفش گس است.بنفش سمبل هرج و مرج، مرگ، ستایش و عظمت است. بنفش آبی رنگ، القا کننده تنهایی است. بنفش قرمز، نشان عشقی یزذانی و سلطه روحانی است.

رنگ های شفاف

این نوع از رنگها علاوه بر پوشاندن سطح و حفاظت آن لایه شفافی را بر روی چوب به وجود می آورد بدون آن که در نقش و موج چوب تغییری ایجاد کند و به دسته های زیر تقسیم می شود
رنگ لاک و الکل: لاک ازحشره ای به نام کوکوس لاکا به دست می آید این حشره بعد از مکیدن شیره درختان محلی(انجیر) مایع قهوه ای رنگی از خود ترشح می کند این مایع پس از تصویه شدن در بازار به عنوان لاک به فروش می رسد. بهترین نوع لاک به رنگ زرد روشن تا زرد مایل به نارنجی است که در این صورت آن را شلاک می نامند. در عمل لاک و الکل کاری لاک را در الکل حل می کنندو هر چه درجه خلوص آن بالاتر باشد لاک بهتر در الکل حل خواهد شد.رنگ لاک و الکل را در سه مرحله به کار می زنند :

1_ رنگ دسته اول (بوم کردن)برای پر کردن خلل و فرج چوب
2_ رنگ دسته دوم (پوشش) برای ایجاد کردن قشر رنگ روی سطح کار
3_ رنگ دسته سوم(پرداخت) برای صاف کردن روی رنگ ایجاد شده

برای زدن لاک و الکل بر روی چوب معمولاً از کهنه رنگ کاری استفاده می شود.کهنه رنگ کاری عبارت است از تکه پارچه ای لای آن پنه و یا پشم گذاشته باشند. لاک و الکل در مقابل اسید، رطوبت، و حرارت مقاوم نیست چنانچه آب بر روی آن ریخته شود لکه سفیدی بر روی آن باقی می ماند
برای زدن لاک و الکل بر روی چوب معمولاً از کهنه رنگ کاری استفاده می شود.کهنه رنگ کاری عبارت است از تکه پارچه ای لای آن پنه و یا پشم گذاشته باشند. لاک و الکل در مقابل اسید، رطوبت، و حرارت مقاوم نیست چنانچه آب بر روی آن ریخته شود لکه سفیدی بر روی آن باقی می ماند.
1_ سیلر
مایعی است کرم رنگ و شفاف و برای غیر قابل نفوذ کردن خلل و فرج چوب قبل از رنگ نهایی (کیلر) به کار می رود پس از استعمال سیلر و خشک شدن آن قابلیت جذب رنگ کم می شود و باعث سختی رنگ نهایی می شود. سیلر را به وسیله تینر فوری رقیق نموده و به وسیله پستوله و قلمو بر روی چوب پاچیده می شود.
 2_ کیلر
رنگی است شفاف که به عنوان رنگ نهایی، و همراه سیلر مورد مصرف قرار می گیرد حلال این رنگ تینر فوری است. کیلر با استفاده از پیستوله و قلمو بر روی سطح چوب پاچیده می شود. کیلر به دو صورت کیلر مات وکیلر براق وجود دارد .
3_ رنگهای پلی استر
 پلی استر رنگی است شفاف و بی رنگ.این رنگ در تینرهای فوری بسیار قوی حل می شود. رنگ های پلی استر در مقابل رطوبت، حرارت، الکلها، اسیدها، روغن و چربی، مرکب و جوهر تا حدودی مقاوم هستند.
پلی استر خود به دو دسته نیم پلی استر و پلی استر تقسیم می شود
نیم پلی استر: جزو رنگهای نیمه هوا خشک هستند و از سه جزء ماده اصلی رنگ (رزین، روغنهای کوتاه، اوره فرمالدئید ) حلال(اتیلن) و سخت کننده(پاراتولوئن) تشکیل یافته است. این رنگها پس از مصرف احتیاج به پولیش ندارند و به دو صورت مات و براق در بازار عرضه می شوند
پلی استر: این رنگها از یک جزء ماده اصلی رنگ و یک جزء هاردنر (سخت کننده) تشکیل شده اند و ماده رقیق کننده ای ندارد و به علت اینکه در اثر رقیق نشدن تبخیر نمی شود لذا ضخامت لاک به همان ضخامت اصلی روی کار باقی می ماند این دسته از لاکها فوق العاده شفاف هستند.در مورد چوبهایی که شیرابه دارند نمی توان پلی استر را به خوبی به کار برد زیرا این چوبها به سادگی خشک نمی شوند و به خوبی لاک را نمی پذیرند.
4_ روغن جلا
رنگی است قهوه ای روشن تا متمایل به قرمز که به عنوان رنگ نهایی مورد مصرف قرار می گیرد. این رنگ به تنهایی یا همراه با سیلر و کیلر یا لاک و الکل به عنوان براق کننده مورد استفاده قرار می گیرد. روغن جلا در مقابل آب و حرارت زیاد و رطوبت مقاوم نیست.